hur mycket koffein är det i kaffe? en bild som jämnför kaffe i olika former

hur mycket koffein är det i kaffe?

Svaret på hur mycket koffein är i kaffe beror på ett fåtal faktorer. Framförallt så är det tre faktorer som påverkar koffeinhalten i ditt kaffe Hur kaffebönorna var rostade, vilken typ av kaffebönor som används och storleken på din kaffekopp. En ypperlig tumregel är att i en kopp som rymmer 250ml kaffe så finns det ungefär 95mg av koffein.

Det sägs att upp till 400mg koffein per dag är hälsosamt för vuxenkonsumtion. Denna siffra är dock hårt granskad och diskuterad då det inte finns en konsensus bland forskarna. Vad som kan sägas är att det finns goda belägg för att det skiljer sig från person till person.

Denna artikel kommer att titta uteslutande på koffein och hur det påverkar kroppen. Närmare bestämt de frågor som vi kommer att titta på är dessa.

  • vad är koffein?
  • hur påverkar koffein kroppen?
  • hur lång tid tar det för koffein att verka?
  • hur länge verkar koffein?
  • hur mycket koffein är det i en kopp kaffe?
  • hur mycket koffein ska man dricka per dag?
  • hur mycket koffein är farligt?

Vad är koffein?

Mycket enkelt uttryckt så är koffein är ett läkemedels stimulant, liknande en drog, i det centrala nervsystemet som finns i våra hjärnor. Kaffe är världens mest konsumerade psykoaktiva drog. Koffein ger inget näringsvärde på egen hand och är i själva verket smaklöst. Koffein främjar vakenhet genom att hämma kemikalier i hjärnan som främjar sömn vilket är varför vi dricker kaffe för att vakna till.

hur påverkar koffein kroppen?

Effekten som koffein har på din kropp är ett allmänt ifrågasatt och diskuterat ämne. Det är både sant och uppenbart att för mycket koffein är dåligt, men finns det någon skada med koffein även i mindre doser?

Alla människor är olika och har därför också en unik tolerans mot droger. Det finns så många faktorer som bidrar till drogers effekt inklusive dosering, vad du åt den dagen, hur mycket du väger, hur ofta du dricker koffein och så vidare. Det finns inget som är sant för alla människor.

Med det sagt, här nedanför ska vi kika närmre på hur koffein påverkar din kropp.

hjärnan

Koffein orsakar omedelbar vakenhet och kan lindra dåsighet och trötthet. För mycket koffein kommer dock att över-stimulera hjärnan vilket leder till dimma och förvirring.

hjärtat

Koffein ökar din hjärtfrekvens. Personer med arytmier (eller till del andra hjärtfel) är därför särskilt mottagliga för koffein. Koffein kommer också att öka ditt blodtryck. Slutligen så kan även koffein ge dig “jitters”, som ofta kännas bara om du antingen har en låg tolerans för koffein eller mycket hög dos.

Fertilitet

En överkonsumtion av koffein kan leda till problem som på sikt kan förhindra en graviditet. Det är en konsekvens av ökningen av blodtrycket och hjärtfrekvensen som i vissa fall kan förhindra att bli gravid. När man är gravid kan en överförbrukning av koffein utav en mamma med barn i värsta fall leda till missfall eller utvecklingsproblem hos nyfödda.

matsmältnings

Koffein ökar mängden syra i magen, detta kan ge halsbränna eller en upprörd mage. Överskott av koffein lagras dock inte i kroppen utan det bearbetas genom din lever och överförs som urin omedelbart. Det är därför du kan du ha en ökad matsmältning och behöver kissa mycket efter att du druckit kaffe.

sömn

Koffein har en mycket lång halveringstid. Det här är forskning som nyligen framkommit, att effekten på sömnen är mycket mer uttalad än tidigare trott. Bortsett från det faktum att koffein har den uppenbara effekten av stimulering, så kommer det också att hämma din förmåga att sova. Det är saker som händer när ögonen är stängda. Du kanske sover, men koffeinet i kroppen allvarligt hindrar din förmåga att komma in i REM-sömn.

hur lång tid tar det för koffein att verka?

Koffein absorberas snabbt i blodomloppet och når toppnivåer av effekt inom 30-70 minuter. Effekterna av koffein kan emellertid pågå mellan 3 till 7 timmar men det kan ta upp till 24 timmar för att det helt gått ur kroppen.

Sen, hur länge verkar koffein?

Att mäta hur länge koffein varar är bara möjligt för varje enskild individ, detta kan liknas vid hur man beräknar näring generllet för individer, vi all är olika. Vad som kommer att avgöra hur länge effekterna av koffein varar med just dig beror på din vikt, tolerans, intagningsmedel med mera.

Men som en tumregel så kommer koffein vanligtvis att ge sin psykoaktiva effekt inom 30-70 minuter efter konsumtion och eventuellt varar mellan 3 och 7 timmar. Dessutom tar koffein 24 timmar att helt gå ut ur kroppen efter konsumtion.

hur mycket koffein är det i en kopp kaffe?

Coffee that's splashing from a keep cup
Du kanske ska spilla den där sista koppen, eller?

In one cup of coffee, say approximately 250ml, your standard cup of coffee will include a 95mg serving of Caffeine. However, it must be emphasised that there are three big variables to the amount of Caffeine that is typically in a cup of coffee.

I en kopp kaffe, vi säger ungefär 250 ml, så kommer din vanliga kopp kaffe att innehålla en servering av koffein på 95 mg. Det måste dock betonas med att det finns tre stora faktorer för mängden koffein som vanligtvis finns i en kopp kaffe.

  1. Är kaffebönan en Arabica eller en Robusta? (Robusta har upp till dubbelt så mycket koffein)
  2. Hur var kaffet rostat? (I vilken temperatur som kaffet har rostas i påverkar koffeinhalten)Hur serveras kaffet? (En ristretto innehåller betydligt mindre koffein än till exempel en espresso)
  3. Hur serveras kaffet? (En latte innehåller betydligt mindre koffein än till exempel en espresso)

hur mycket koffein ska man dricka per dag?

Det sägs att upp till 400 mg koffein per dag är en hälsosam konsumtion av vuxna. Frågan om hur mycket du ska dricka är emellertid kontroversiell och väldigt personlig.

Alla människor har en olika tolerans för koffein och därför är svaret på hur mycket kaffe du ska dricka per dag olika för alla. Om du dricker kaffe för de positiva effekterna av koffein bör du absolut begränsa dig till 400 mg per dag (vilket ändå är 4 koppar med 250ml!).

Om din kaffedrickning är mer social än för att åtnjuta de positiva effekterna av koffein. Så skulle jag föreslå att 400 mg är för mycket, och allt överskott av koffeinintag som du inte behöver eller borde bry dig om.

Slutligen – hur mycket koffein är farligt?

Generellt så kan man säga att koffein endast är farligt om du äter det i piller form. Du skulle behöva dricka 100 koppar kaffe på en timme för att nå upp i dödlig nivåer (och det här skulle ändå de flesta människorna klara av).

100 koppar kaffe är ungefär 10 g, 10 g är en dödlig dos men koffeinintag blir farligt långt innan dess. Allt mer än 400 mg (4-5 koppar) kaffe per dag är inte farligt men det är ohälsosamt. Tolerans för koffein beror på flera faktorer så som storlek, vikt med mera, men också hur mycket koffein som är farligt för just dig är inte ett enkelt svar.

Vill du lära dig mer? Skicka oss ett email så kan vi berätta mer om hur koffein och kaffe påverkar din kropp.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *